BECOMING/UNBECOMING

BECOMING/UNBECOMING

tentoonstelling
01.02 2014 - 16.03 2014

Simon Benson (UK/NL)
Anita Groener (NL/IE)

 

Becoming / Unbecoming is een duotentoonstelling met recente tekeningen van Anita Groener en Simon Benson. Centraal staan twee installatie-achtige werken: van Anita een Fibonacci-cirkel opgebouwd uit naaldfiguurtjes op de wand en van Simon een wolkvorm van tekeningen uit zijn serie Die Verwandlung.

De titel van de tentoonstelling geeft de context van het werk aan dat is samengebracht in een dialoog; beide kunstenaars wonen in een ander land, Simon als Engelsman in Nederland en Anita als Nederlandse in Ierland, en verwijst naar het voortdurende wordingsproces van zowel de kunstenaars als hun werk.

Beide kunstenaars werken door en met herinneringen in hun werk, en stellen vragen over identiteit, over domicilie en cultuur, over alledaagse verschijnselen, dat wat denkbeelden verbeelden. Voor allebei is tekenen een doorlopende activiteit, een overweging en manifestatie van deze vragen.

De opening is verricht door Diana Wind, directeur Stedelijk Museum Schiedam.

 

In de media:

'Je kijkt en je kijkt en je ziet steeds meer - en dat is precies de bedoeling van een gelukt kunstwerk natuurlijk. Wat een heerlijk fascinerend beeld heeft Groener hier gemaakt.'
Brabants Dagblad

'Park is de nieuwste ster aan het Tilburgs firmament. Park markeert de definitieve volwassenwording van het Tilburgs kunstleven.'
MetropolisM

Lost Painters - 02-02-2014
Bob Negryn Reduced Review - 03 02-2014
Brabants Dagblad - 27-02-14
MetropolisM - no.1 febr/mrt 2014

 

Anita Groener maakt schilderijen, tekeningen, monumentale site-specifieke muurtekeningen, films en animaties. In haar werk onderzoekt ze de dialectiek van 'thuis' en' verplaatsing' binnen de hedendaagse geopolitieke realiteit. In haar huidige werk  onderzoekt ze het complex idee van trauma en verlies dat de kern van deze dialoog vormt.  Het werk dat ze in Park toont is verwant aan de driedimensionale tekening “STATE” die ze vorig  op drie verschillende plaatsen  gepresenteerd heeft.  Onze wereld wordt als een cirkelvormig strijdtoneel getoond waarin vrijwel ontelbare minuscule, uit zwart papier gesneden figuurtjes lopen, staan, vallen, knielen, liggen, maar ook samenwerken en elkaar ondersteunen. Van nabij bekeken kan elk figuurtje als individu worden beschouwd terwijl het geheel van een afstand gezien op een abstracte massa lijkt. Elk individu verdwijnt in de menigte en is tevens onontbeerlijk voor het ontstaan van die menigte.

Simon Benson’s werk bestrijkt een groot gebied, van installaties, waarin soms ruimtelijke werken met tekeningen worden gecombineerd of die alleen bestaan uit tekst, tot presentaties van alleen zijn tekeningen. Hij is niet alleen een tekenaar van onderwerpen als architectuur, natuur, de mens in veel hoedanigheden, portretten, enzovoort, hij ziet ook kans om deze onderwerpen op bijzondere wijze met tekst te verbinden.
In "Die Verwandlung" van Franz Kafka ontwaakt de jonge Gregor Samsa na een nacht vol onrustige dromen en merkt dat hij op onverklaarbare wijze is veranderd in een groot insect. Simon Benson gebruikt voor de serie tekeningen die hij laat zien in Park de kever als symbool voor transformatie. Elk blad bestaat uit een van zijn eigen tekeningen van twintig jaar of langer geleden, waarin hij ofwel een kever, een keverlarf of een tekst met betrekking tot Kafka's verhaal heeft opgenomen. Alleen het toegevoegde element is recent, de originele tekening is ongewijzigd. Elke getransformeerde tekening wordt nu een nieuw werk dat verwijst naar het verstrijken van de tijd en meer dan twintig jaar van zijn leven overbrugt.